Ensiklopedia Dakwah. Lajnah Penyelidikan Dewan Ulamak PAS Selangor

Sabtu, 22 Ogos 2015

Catatan Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi (20 Ogos 2015) - Tunisia dan Malaysia: Waqi Berbeza

Tunisia digelar sebagai “Ibu Sekularisme di Negara Arab”. Kesan sekularismenya sangat dahsyat, munasabahlah Harakah an-Nahdhah tidak ambil pendekatan pelaksanaan Syariah terlebih dahulu. Di sini poligami adalah satu jenayah, dikenakan hukuman penjara. Puak Sekular ada usaha utk menghalalkan perkahwinan sejenis. Pernah semasa Harakah an-Nahdhah memimpin kerajaan pada sesi lepas; ada usaha untuk menutup restoran pada waktu siang bulan Ramadhan akan tetapi ditentang oleh puak Sekular. 

Ada pihak di Malaysia bawa wakil Harakah an-Nahdhah untuk menghalalkan perjuangan mereka dengan tidak meletakkan pelaksanaan Syariah sebagai agenda utama. Kalau betul pun tengoklah pada waqi’. Sebab itu Fiqh al-Waqi’ sangat penting; bukan semua yang dilaksanakan di Tunisia atau mana-mana tempat yang ada Gerakan Islam sesuai untuk dilaksanakan di Malaysia.

Di Malaysia jika PAS tidak bercakap soal pelaksanaan Syariah, umat Islam akan marah kerana jiwa mereka sudah sebati dengan Islam. Islam sudah diletakkan sebagai agama dan dokongan rasmi negara. Undang-undang Syariah sebahagiannya sudah dilaksanakan dan diamalkan. Lompong-lompong yang ada mestilah diisi sekiranya mempunyai peluang dan ruang. Perjuangan PAS untuk melaksanakan enakmen jenayah Islam di Kelantan adalah langkah ke hadapan yang mesti diteruskan. Mereka yang menganggap sebaliknya adalah golongan yang undur ke belakang.

Sedih pun ada geram pun ada; akan tetapi setelah melihat benih-benih baru yang muncul memberikan cahaya baru bahawa bumi Tunisia akan kembali membawa sinar keadilan Islam satu hari nanti in-sya’Allah. # Catatan dari bumi Uqbah bin Nafi’

0 ulasan:

Catat Ulasan

POPULAR POSTS

RECENT POSTS

    Total Pageviews