Pemikiran Imam Hasan al-Banna Terhadap Ikhtilaf Umat Islam
Pada zaman dunia di hujung jari, sangat
jarang kita dapat menjumpai para pendakwah Islam dan tokoh-tokoh ulama
masa kini yang benar-benar memahami adab ikhtilaf seperti kefahaman yang
dilumati oleh Imam Hassan al-Banna. Beliau mentarbiyah para pengikutnya
dengan fahaman jernih. Ini kerana keinginannya yang sangat kuat melihat
kesatuan umat Islam, dan usahanya yang bersungguh-sungguh, diiringi
kesedarannya menyatukan gerakan-gerakan Islam. Biarpun usaha beliau
tidak sepenuhnya terlestari pada zaman ini, bahkan ada yang sinis
menggelarnya “utopian” dan “aspiran”, sekurang-kurangnya beliau dapat
menyatukan usul dan fahaman Islamiyyah dalam gerakan dakwah. Dalam
hubungan ini beliau telah membina – Usul 20 – yang terkenal menjadi
rujukan seluruh gerakan Islam di seluruh dunia.
Adalah
terlalu ideal untuk membayangkan terciptanya perpaduan secara drastik.
Prosesnya mungkin memakan masa (tadarruj); yang penting semua pihak
harus dirangsang terus-menerus ke arah perpaduan. Hassan al-Banna
mengakui bahawa perbezaan pendapat dalam perkara-perkara furu’ dan
hukum-hakam amaliah tidak mungkin dapat dihindarkan. Oleh itu, beliau
telah mengutarakan masalah ini pada beberapa risalah dakwahnya. Sungguh
indah dan banyak memberi faedah. Dalam risalahnya yang bertajuk –
“Dakwatuna” (Dakwah Kita) – beliau berbicara tentang ciri-ciri dakwah
adalah bersifat umum, tidak hanya disalurkan secara selektif, tidak
memihak kepada pendapat yang mahsyur di kalangan manusia dengan corak
yang tertentu sahaja, tetapi tepat menuju kepada inti agama dan jiwanya,
bercita-cita untuk menyatukan matlamat sehingga amal yang dilakukan
menjadi lebih positif dan hasilnya menyeluruh.
Hassan
al-Banna bersama kebenaran di mana sahaja, beliau gemar melakukan
permuafakatan dan bencikan anasir pertikaian melampau dalam masyarakat
Islam. Baginya, cubaan yang paling berat kepada umat Islam ialah
perpecahan dan pertikaian, sedangkan asas kemenangan itu ialah kesatuan.
Sedangkan natijah tidak akan berakhir dengan baik khususnya kepada
Gerakan Islam yang berpecah melainkan jika mereka memulakan langkah awal
dengan perpaduan dan ukhuwah.
Imam Malik radhiallahu anhu pernah berkata kepada Abu Ja’afar;
لا
تفعل فإن أصحاب رسول الله - صلى الله عليه وسلم - اختلفوا في الفروع،
وتفرقوا في البلدان، وكل مصيب في رأيه، فلا نستطيع أن نخطئ أحدا منهم في
اجتهاده، أو نلزم الناس برأي أحد منهم.
“Jangan kamu buat begitu kerana Para Sahabat Rasulullah sallallahu‘alaihi wasallam juga berselisih dalah perkara furuk (masing-masing mempunyai ilmu hujah)
dan masing-masing telah bertebaran di beberapa buah kota, pandangan
mereka juga masing-masing berada di atas kebenaran. Kita tidak mahu
menyalahkan salah seorang daripada mereka kerana masing-masing
berijtihad, kita juga tidak mahu manusia hanya mengagungkan satu
pendapat sahaja (nescaya nanti akan berlaku fitnah).”
Lihatlah
Imam al-Syafi’e rahimahullah membentuk “qaul qadim” di Iraq,
kemudiannya membentuk qaul “jadid” di Mesir. Kedua-dua aliran pandangan
itu diambilnya dengan apa yang terang dan nyata, beliau berusaha dengan
sesungguhnya (berijtihad) supaya umat Islam berada dalam kebenaran.
Ijma’ atas perkara furu’ adalah tuntutan yang mustahil, bahkan tidak
mungkin berlaku dengan tabiat agama ini kerana itulah ketetapan Allah
yang mengkehendaki bagi fekah agama ini sejalan dengan perkembangan
semasa. Dengan itu seharusnya kita bersifat lembut, tidak “rigid”
terhadap satu-satu pandangan.
Sedangkan Para Sahabat Nabi juga berbeza pendapat sekalipun mereka orang yang paling dekat dengan Rasulullah sallallahu‘alaihi wasallam, dan paling tahu mengenai qarinah-qarinah hukum. Lalu mengapa pula halnya kita bertegang urat, bersumpah seranah dalam perkara-perkara yang remeh-temeh yang tidak ada kepentingannya? Begitu juga para imam mazhab, manusia kurniaan Allah yang paling alim tentang Kitab-Nya dan Sunnah Rasul-Nya, turut berbeza pendapat antara satu sama lain, lalu kenapa kita tidak berlapang dada seperti mereka?
Sikap
Hassan al-Banna tentang perbezaan pendapat dalam masalah fekah
menunjukkan kedalamannya mengenai tabiat agama, sejarah dan realiti yang
berlaku kepada umat Islam. Di antara pendirian bersifat amaliyah yang
diceritakan mengenainya, beliau pergi menziarahi salah sebuah kampung
untuk menyampaikan kuliyah. Kebetulan hari itu bulan Ramadan. Penduduk
kampung di situ telah berpecah kepada dua golongan yang saling
berselisih-faham tentang jumlah rakaat solat Tarawih. Adakah 20 rakaat
sebagaimana yang dilakukan semasa pemerintahan Umar al-Khattab dan terus
diikuti oleh manusia berabad-abad selepasnya, ataupun 8 rakaat sahaja
sebagaimana telah warid dari perbuatan Baginda Nabi sallallahu‘alaihi
wasallam?
Pendapat
yang bertentangan dianut dengan fanatik oleh tiap-tiap golongan
sehingga menyebabkan mereka berkelahi kerana masing-masing mendakwa
bahawa kebenaran berada di pihaknya. Justeru Hassan al-Banna menerangkan
kepada mereka sejelas-jelasnya;
التراويح
سنة واتحاد المسلمين فريضة، فكيف نضيع فريضة من أجل سنة؟! وأنهم لو صلوا
في بيوتهم دون أن يتعادوا ويتشاجروا، لكان خيرا لهم وأقوم.
“Mengerjakan
tarawih itu hukumnya sunat, adapun kesatuan kaum Muslimin ini wajib.
Adakah patut (dalam syariat Allah yang suci ini) kita abaikan yang wajib
kerana hendak memelihara yang sunat? Seandainya mereka (tetap
memelihara ukhuwah) balik ke rumah tanpa berkelahi dan berbantah-bantah
(agar tiap-tiap kamu dapat mengerjakan solat tarawih mengikut bilangan
yang dianggapnya lebih kuat dalilnya) itu adalah lebih baik.”
Dalam peristiwa yang lain Hassan al-Banna pernah ditanya mengenai perkara “tawassul”, belum sempat orang yang bertanya itu melanjutkan lagi persoalannya lantas beliau menjawab;
يا
أخي أظنك لا تريد أن تسألني عن هذه المسألة وحدها، ولكنك تريد أن تسألني
كذلك في الصلاة والسلام بعد الأذان، وفي قراءة سورة الكهف يوم الجمعة، وفي
لفظ السيادة للرسول الجس في التشهد، وفي قراءة القرآن وهل يصل ثوابها إلى
الميت أو لا يصل، وفي هذه الحلقات التي يقيمها أهل الطرق وهل هي معصية أو
قربة إلى الله؟ وأخذت أسرد له مسائل الخلاف جميعا التي كانت مثار فتنة
سابقة وخلاف شديد فيما بينهم.
“Saudaraku,
aku rasa engkau tidak hanya ingin bertanya tentang ini sahaja bukan?
Tetapi engkau juga ingin bertanya tentang bacaan doa dan salawat setelah
azan, bacaan surah al-Kahfi pada hari Jumaat, lafaz Sayyidina untuk
Rasulullah dalam tasyahud, bacaan al-Quran adakah sampai pahalanya
sampai kepada mayat atau tidak? Termasuklah perkumpulan yang diadakan
ahli-ahli tarekat, apakah hal itu merupakan bentuk kemaksiatan ataukah
taqarrub kepada Allah? Aku sengaja mengungkapkan kepada mereka tentang
pelbagai masalah khilafiyah yang menjadi sebab terjadinya fitnah lampau
dan perselisihan keras di antara mereka.”
Pemuda itu kehairanan dengan apa yang dikemukakan oleh Hassan al-Banna sambil mengatakan;
نعم أريد الجواب على هذا كله
“Ya, benar. Saya memang ingin jawapan mengenai itu semua.”
Antara kenyataan Hassan al-Banna kepada pemuda tersebut;
هذه
المعرفة لا تفيدكم شيئا، وقد قضيتم في جو الفتنة منذ سنوات، وفيها
الكفاية. وهذه المسائل اختلف فيها المسلمون مئات السنين ولا زالوا مختلفين
والله تبارك وتعالى يرضى منا بالحب والوحدة ويكره منا الخلاف والفرقة،
فأرجو أن تعاهدوا الله أن تدعوا هذه الأمور الآن وتجتهدوا في أن نتعلم أصول
الدين وقواعده، ونعمل بأخلاقه وفضائله العامة وإرشاداته المجمع عليها،
ونؤدي الفرائض والسنن وندع التكلف والتعمق حتى تصفو النفوس ويكون غرضنا
جميعا معرفة الحق لا مجرد الانتصار للرأي.
“Pengetahuan
kamu tentang hal ini sama sekali tidak akan membawa manfaat. Kalian
sudah tenggelam dalam iklim fitnah sejak bertahun-tahun. Itu sudah
cukup. Masalah seperti ini telah diperselisihkan kaum Muslimin ratusan
tahun lamanya dan mereka masih saja berselisih. Meskipun demikian, Allah
tetap redha apabila kita saling mencintai dan saling menjalin
perpaduan. Allah benci apabila kita berselisih dan berpecah belah. Oleh kerana
itu, saya berharap agar kamu berjanji kepada Allah untuk dapat
meninggalkan persoalan-persoalan seperti ini mulai sekarang. Kita
bersungguh-sungguh untuk bersama-sama mempelajari dasar-dasar agama dan
kaedah-kaedahnya, mengamalkan ajaran-ajaran agama secara umum dan yang
kita sepakati bersama, serta kita amalkan kewajipan-kewajipan dan
sunnah-sunnahnya sekaligus. Kita tinggalkan sikap takalluf (mengada-ada)
dan ta’ammuq (terlalu dalam menyelami persoalan) agar jiwa kita dapat
jernih. Tujuan kita hanyalah mengetahui kebenaran, bukan sekadar memenangkan suatu pendapat.”
Dalam
“al-Sohwatu al-Islamiyah Bayna al-Juhud wa al-Tatorruf”, ketika
pemikiran Hassan al-Banna ini diceritakan Syaikh Dr Yusuf al-Qaradawi,
tiba-tiba muncul persoalan lain yang ditujukan seseorang kepadanya;
هذا فرار من قول الحق، وبيان السنة من البدعة، وهذا واجب.
“Kenyataan
(Hassan al-Banna) adalah melarikan diri dari kebenaran, lari
menjelaskan sunnah dari perbuatan bidaah sebagai urusan yang wajib
dilakukan.”
Lalu al-Qaradawi menjawab membela reaksi Hassan al-Banna menangani isu-isu ikhtilaf;
هذا
صحيح حين يدور الأمر بين حلال و حرام، أو بين حق وباطل، أما الأمور التي
اختلفت فيها المدارس الفقهية، وغدا لكل منها فيها وجهة، ودار الأمر فيها
عادة بين الجائز والأفضل فلا داعي للتشدد والتعنت فيها.
“Betul
jika perkara itu berkisar di antara yang halal dan haram, di antara hak
dan yang batil. Adapun perkara-perkara yang menjadi perselisihan dalam
aliran-aliran fikah, di mana masing-masing mempunyai hujjah yang
pelbagai, dan perkara itu biasanya berkisar di antara yang harus dan
yang lebih afdhal, maka tidak ada sebabnya kita bersikap keras dan
menyusahkan orang untuk berpegang dengan satu pendapat sahaja.”
Demikianlah
beberapa butiran kisah Hassan al-Banna yang dapat kita
jadikan bahan renungan dalam rangka menggagaskan sebuah Piagam Perpaduan
Ummah. Tidak ada formula sebaik manapun yang dapat mewujudkan perpaduan
andainya hati mereka yang terlibat tidak bersedia untuk berpadu.
Mudah-mudahan Allah berkenan melimpahkan nikmat kelembutan dan kedamaian
hati kita semua. Usaha mengatasi bencana akibat khilaf ini harus
bermula dengan muhasabah diri melakukan penilaian introspektif untuk
mengenal pasti pengetahun, hukum-hakam dan ayat mana yang telah kita
abaikan.
Gagasan kesatuan umat Islam ini sama sekali tidak boleh diabaikan kerana;
- Allah dan Rasul memerintahkan umat Islam bersatu-padu
- Musuh Islam tidak menjalankan agenda menjatuhkan Islam secara individual tetapi secara berorganisasi di samping hubungan yang padu di antara organisasi-organisasi yang lain
- Tidak akan mampu jamaah bersendirian mengenepikan jamaah-jamaah yang lain dalam mengangkat syiar Islam
Sesungguhnya
memelihara perpaduan memang sukar, dan lebih sukar lagi memadukan
semula yang sudah pecah bertaburan. Demikianlah kalau sudah tidak ada
lagi sikap saling percaya di kalangan umat. Bagaimana mungkin kita
mengharapkan berlakunya pertemuan, perundingan dan perdamaian yang tulen
kalau di lubuk hati masing-masing tersimpan rasa tidak percaya kepada
pihak lain. Kerana itu langkah ke arah mewujudkan perpaduan harus juga
bermula dengan usaha menumbuhkan sikap saling percaya dan
hormat-menghormati di kalangan sesama umat sepertimana sikap yang pernah
ditunjukkan oleh Hassan al-Banna.
Terima kasih telah mengizinkan saya untuk berkomentar di sini.
BalasPadamARTIKEL ANDA SANGAT BAGUS !!
WhatsApp: 081396610615
Cara Menang Situs Judi Online ERAQQ
Situs Poker Online
Situs Judi Online Terpercaya ERAQQ
Daftar Situs Judi Online ERAQQ
Login Situs Judi Online ERAQQ
LiveChat ERAQQ
Download Aplikasi ERAQQ
Poker Online
Domino99
Poker
Bandar Poker
Domino99
Bandar Q
Bandar 66
Sakong
Capsa Susun
Perang Baccarat
Domino qiu qiu
QQ Poker
Poker QQ
Judi Domino
QQ Online Terpercaya
Situs Judi QQ Online Terpercaya