Muhasabah Ramadan
Kehadiran Ramadan pastinya disambut
girang oleh insan yang beriman. Ungkapan “Ramadan Karim” jelas
membuktikan betapa riangnya para mukminin dan mukminat dengan kehadiran
bulan Ramadan yang diberkati. Ramadan menjadi satu bulan yang akan
menyuntik stamina dalaman dan membekalkan energi yang maksima kepada
spiritual seorang Muslim serta menjauhkan dirinya daripada api neraka
Allah.
Rasulullah ﷺ bersabda:
ما مِنْ عَبْدٍ يَصُومُ يَوْماً فِي سَبِيلِ اللهِ إلّا بَاعَدَ اللهُ بِذَلِكَ الْيَومَ وَجْهَهُ عَنِ النّارِ سَبْعِينَ خَرِيفاً
“Tidaklah
seseorang hamba berpuasa satu hari di jalan Allah, melainkan dengan
puasa sehari itu, Allah menjauhkan wajahnya dari api neraka sejauh
perjalanan tujuh puluh tahun.” (Muttafaqun Alaihi)
Justeru,
kesempatan Ramadan ini mestilah diraikan dengan penuh persediaan
khususnya dari aspek kerohanian untuk mendekatkan diri kepada Allah.
Kejayaan yang bermakna ketika berpuasa di bulan ini ialah dengan
menjadikan semua pancaindera dan organ seperti mata, telinga, hati, dan
fikiran turut sama berpuasa bersama-sama perut. Dengan ini akan
mengelakkannya dari melakukan perkara yang sia-sia dan mendorongnya
melakukan amalan pengabdian kepada Allah Taala.
Hikmah Ramadan
Ramadan
bukan sahaja berhubung kait soal fadhilat dan amalan-amalan sunat,
tetapi ia adalah proses untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan
sepenuh-penuh pengabdian. Di dalam bulan ini kita akan melalui satu
program untuk menjadi bekalan kepada bulan-bulan berikutnya. Sebagaimana
yang disebut oleh Maulana Abu A’la al-Maududi, “...it is a battery
charging session”. Dengan berpuasa, seorang dilatih secara tabi’e
(natural) agar memahami betapa besarnya nikmat Allah ke atas dirinya.
Said
Hawwa pula mengatakan bahawa permulaan hari umat Islam berpuasa adalah
semacam memasuki “hadhanah” (tadika) dan hari terakhir seperti kita
melalui alam graduasi dari sebuah universiti. Kedatangan Ramadan mesti
merubah akhlak kita secara syumul, jika sebelum ini buruk, berhijrahlah
kepada yang baik. Puasa ini pula bukanlah bersifat peribadi (personal
affair) sahaja, yakni lapar dan dahaga semata-mata. Tetapi sekaligus
mengubah (reformed) suasana masyarakat umum (public life) secara tidak
langsung kepada yang lebih baik.
Hal
ini bermakna, kita tingkatkan amal ibadah bukan untuk diri sendiri
sahaja tetapi seharusnya memberi kesan terhadap masyarakat, budaya
organisasi dan tata kelola negara. Islam bukanlah sebuah “agama
peribadi” macam agama-agama lain. Kalau kita hebat bertarawih dan
bertahajjud pada bulan Ramadan, tetapi tidak peduli nasib masyarakat,
itu tidak betul! Islam sangat prihatin terhadap amalan kebajikan bermula
dari diri sehingga kepada pembinaan negara. Kata Hassan al-Hudaibi,
mursyid al-am Ikhwan al-Muslimin ke-2:
أقيموا دولة الإسلام في قلوبكم، تقم لكم في أرضكم
“Tegakkan Negara Islam dalam diri kamu, nescaya ia akan tertegak di tanah air kamu.”
Justeru,
puasa ini harus ada kesan yang menyeluruh terhadap setiap penjuru hidup
kita (give and take), keluarga, politik, masyarakat, ekonomi,
pengurusan jabatan dan negara. Contohnya sebagai ayah atau ibu, kita
harus menjadi “role model” kepada anak-anak. Anak-anak pula mestilah
menjauhi dari perkara-perkara yang boleh menyakiti kedua-dua orang
tuanya. Sebagai orang yang diamanahkan dalam jabatan atau organisasi
pula, pastikanlah segala tugas dilaksanakan dengan berintegriti dan
jujur dan majikan pula janganlah bersikap suka menindas.
Bekal Ke Alam Akhirat
Sesungguhnya
Bulan Ramadan benar-benar memberikan pulangan yang besar dan ibarat
pasar untuk dagangan ke akhirat. Ditamsilkan seperti tanah yang subur
untuk bercucuk tanam menuju ke alam sana. Bulan ini juga merupakan
festival yang amat mulia bagi orang-orang yang mengabdikan diri kepada
tuhannya. Umat Islam mesti memahami prioriti ibadahnya. Amat buruk
sekali apabila wujud umat Islam apabila menjelang Ramadan mereka
berpuasa, tetapi mereka meninggalkan solat. Mereka sanggup berlapar
dahaga, tetapi tidak bersedia meluangkan masa untuk mengerjakan solat.
Hal
ini kerana, di antara bentuk-bentuk kebaikan yang terdapat daripada
hikmah berpuasa itu adalah bahawa orang yang berpuasa melatih dirinya
untuk merasa selalu diawasi oleh Allah Taala dan diperhatikan-Nya. Jadi
dia akan meninggalkan sesuatu yang dilarang-Nya meskipun dia memiliki
kemampuan untuk melakukan perbuatan buruk tersebut, kerana percaya
bahawa Allah sentiasa melihat akan amal perbuatannya. Dalam masa yang
sama, pohonlah kepada Allah agar semua amal kebajikan diterima di
sisi-Nya serta tidak bersifat ujub pada diri sendiri.
Waspadailah
sifat dan janganlah terpedaya dengan penyakit hati ini kerana kita
sendiri tidak tahu adakah amal ketaatan yang dilakukan itu diterima
Allah atau tidak. Boleh jadi ada kelompongan dan cacat cela, boleh jadi
dicemari dengan penyakit riyak dan ujub. Sifat ujub itu membinasakan
amalan dan merosak ketaatan. Kata Ali bin Abi Talib r.a:
سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ
“Keburukan yang membuatkanmu sakit masih lebih baik daripada kebaikan yang membuatmu ujub.”
Waspada Sikap Ujub
Ibnu al-Mubarak ditanya apakah makna ujub, lalu beliau menjawab:
أن ترى أن عندك شيئًا ليس عند غيرك
“Iaitu engkau melihat sesuatu yang ada padamu tidak ada pada selainmu.”
Manakalah kata Ibnu Ata’illah al-Sakandari di dalam al-Hikam:
ربما فتح لك باب الطاعة وما فتح لك باب القبول وربما قضى عليك بالذنب فكان سبباً في الوصول
“Boleh
jadi Allah membuka pintu ketaatan kepadamu tetapi belum tentu Dia
membuka pintu penerimaan amal-amal kamu, dan boleh jadi engkau
ditakdirkan berlaku maksiat, tetapi maksiat tersebut membuatkan engkau
mencapai kesedaran (dekat kepada Allah dan diterima taubat).”
Oleh
kerana itu, Abu Bakr al-Siddiq r.a walaupun posisi beliau sangat rapat
dengan Baginda Nabi ﷺ, beliau sering merenung kehidupan di alam akhirat
kerana itu beliau merasakan kelebihan-kelebihan yang dimilikinya itu
bukanlah jaminan amal diterima Allah. Kata Abu Bakr al-Siddiq r.a:
والله لا آمن مكر الله، ولو كانت إحدى قدمي في الجنة
“Demi Allah, aku tiada merasa aman dari perencanaan Allah sekalipun salah satu kakiku berada di syurga.”
Benarlah firman Allah Taala di dalam surah al-A’raf ayat 99:
أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ
“Patutkah
mereka (bersukaria) sehingga mereka merasa aman akan rancangan buruk
(balasan azab) yang diatur oleh Allah? Kerana sebenarnya tidak ada yang
merasa aman dari rancangan buruk (balasan azab) yang diatur oleh Allah
itu melainkan orang-orang yang rugi.”
Justeru,
berpuasalah dengan tabiat merenung alam akhirat. Kita berpuasa bukan
kerana mahu seronok beraya, bukan kerana semua orang puasa, bukan juga
kerana habuan yang berbentuk fizikal semata-mata. Apabila kita sering
memerhatikan alam akhirat, sentiasalah kita bersikap mengharap kepada
rahmat Tuhan, takut akan azab-Nya walau sebanyak mana amal ketaatan yang
telah dilaksanakan. Dengan sikap ini, barulah kita tidak menjadi hamba
kepada “musim” Ramadan tetapi hamba kepada Tuhan Yang Maha Menciptakan.
Semoga Ramadan yang dilalui menjadi saksi dan bekal syafaat dalam perjalanan akhirat kita kelak.
0 ulasan:
Catat Ulasan