Ensiklopedia Dakwah. Lajnah Penyelidikan Dewan Ulamak PAS Selangor

Jumaat, 2 Jun 2017

Realiti Masjid Abad Ke-21

Masjid adalah tempat sujudnya insan yang bertaqwa kepada Allah dan ini juga simbol perpaduan seluruh umat Islam, di mana sahaja tempat yang mempunyai masjid bererti di situ wujudnya orang-orang yang bertaqwa dan bersaudara. Dalam Islam, masjid berfungsi sebagai sentral untuk melakukan solat dan beraktiviti ibadah (Islamic place of worship) sungguhpun amal ibadah bagi seorang Muslim itu tidak terhad hanya di ruang masjid sahaja.

Penampilan kita dan isi masjid akan mencerminkan darjat hubungan antara manusia dengan Allah dan antara manusia dengan manusia. Sabda Rasullullah ﷺ:
أَحَبُّ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ مَسَاجِدُهَا وَأَبْغَضُ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ أَسْوَاقُهَا
“Tempat yang paling dikasihi oleh Allah di sesuatu negeri atau qaryah itu ialah masjid-masjid-Nya, dan tempat yang paling dibenci Allah ialah pasar-pasar (kerana terdapat aktiviti penipuan dan seumpamanya).” (Riwayat Muslim)

Salah seorang missionari Kristian, Samuel Marinus Zwemer (1867 – 1952) pernah menulis:
سيظلُّ الإسلام صخرة عاتية تتحطَّم عليها كل محاولات التبشير ما دام للمسلمين هذه الدعائم الأربع: القرآن، والأزهر، واجتماع الجمعة الأسبوعي، ومؤتمر الحج السنوي العام
“Islam akan tetap menjadi kukuh seumpama batu karang walaupun menerima ancaman gerakan missionari selama kaum Muslimin berpegang dengan empat hal ini; al-Quran, al-Azhar (masjid tempat ilmu dan bersosial), pertemuan mingguan pada hari Jumaat dan muktamar haji tahunan.”

Pada umumnya wajah masjid akan bergantung kepada taraf iman manusia. Semakin tinggi keimanan, maka semakin makmurlah masjid. Dapatlah dikatakan bahawa aktiviti dan penampilan masjid merupakan satu alat pengukur yang dapat memberi petunjuk apakah umat manusia itu dalam keadaan tebal imannya ataupun nipis. Firman Allah Taala di dalam surah al-Hajj, ayat 40:
وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ
“Dan kalaulah Allah tidak mendorong sesetengah manusia menentang pencerobohan manusia yang lain, nescaya diruntuhkan tempat pertapaan segala gereja-gereja kaum Nasrani dan tempat sembahyang kaum Yahudi dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya. Dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agama-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Berkuasa.” (Surah al-Hajj, ayat 40)

Peranan Masjid Memenuhi Keperluan Fardhu ‘Ain dan Fardhu Kifayah

Masjid di negara kita semakin berkembang jumlahnya, serta mutu bangunannya bertambah indah. Ada masjid yang mewah dan meriah serta makmur, ada juga yang mewah tetapi sunyi sepi. Ada pula yang dhaif bangunannya tetapi aktif dengan berbagai-bagai kegiatan dan kebajikan, dan ada juga yang kecil terpencil serta lemah kegiatannya.

Masalahnya sekarang, ialah sejauh manakah masjid-masjid itu telah digunakan sesuai dengan ketentuan yang digariskan oleh syariat, iaitu sebagai tempat ibadat, tempat menuntut ilmu, tempat berdakwah dan sebagainya lagi. Sejauh manakah kita telah memakmurkan masjid sesuai dengan ketentuan Allah dan Sunnah Rasulullah ﷺ, iaitu menjadikan masjid sebagai pusat pertemuan dan pencetus rasa tanggungjawab umat Islam menepati keperluan-keperluan fardhu ‘ain dan fardhu kifayah.

Di zaman kegemilangan Islam, umat Islam telah berhasil menjadikan masjid sebagai markaz pelaksanaan hubungan antara manusia dengan Allah Taala (Ibadat) dan hubungan manusia dengan manusia (Muamalat). Situasi itu berlangsung sejak abad ke-6 Masihi hingga ke abad 13 Masihi iaitu selama tujuh abad, sehingga kita masih dapat menyaksikan peninggalan sejarah umat Islam yang lalu itu mampu melampaui batas ruang dan waktu hingga kini.

Umat Islam ketika itu benar-benar telah mengamalkan ibadat dan muamalat atau dalam kata lain amalan fardhu ‘ain dan fardhu kifayah sekaligus tanpa terpisah atau dipisahkan. Iaitu ibadat yang mengatur hubungan manusia dengan manusia (kemasyarakatan). kesan daripada itu, mereka mampu mewujudkan keselamatan dan kesejahteraan bagi seluruh umat manusia.

Masjid Mengajar Umat Berdisiplin

Di dalam masjid kita diajar disiplin ala ketenteraan dengan arahan-arahan imam sebagaimana berikut:
سَوُّوا صُفُوفَكُمْ، فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصَّفِّ مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ
“Luruskan saff sesungguhnya meluruskan saff adalah sebahagian dari kesempurnaan solat.” (Riwayat al-Bukhari, Muslim dan Ibnu Majah)

لَا تَخْتَلِفُوا فَتَخْتَلِفَ قُلُوبُكُمْ
“Jangan bersikap berbeza-beza,  sehingga hati kalian juga cenderung kepada sikap berbeza-beza (perselisihan).” (Khuzaimah di dalam Sahih-nya)

وَلِينُوا بِأَيْدِي إِخْوَانِكُمْ
“Dan bersikap lembutlah terhadap tangan-tangan saudaramu.” (Riwayat Ahmad dan Abi Daud)

إنَّمَا جُعِلَ الإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ فَلا تَخْتَلِفُوا عَلَيْهِ، فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا، وَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا، وَإِذَا قَالَ : سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، فَقُولُوا : رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ، وَإِذَا سَجَدَ فَاسْجُدُوا، وَإِذَا صَلَّى جَالِساً فَصَلُّوا جُلُوساً أَجْمَعُونَ
“Diangkat imam untuk dituruti. Maka janganlah kamu bersalah-salahan ke atasnya. Apabila imam bertakbir maka kamu bertakbirlah, jika imam rukuk, maka rukuklah kalian. Dan jika Imam menyebutسَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ”, maka jawablahرَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ”. Apabila imam bersujud, maka sujudlah kalian. Dan apabila imam solat dalam keadaan duduk maka kalian solatlah dalam keadaan duduk semuanya.”

Dalam riwayat lain mengatakan:
وَإِذَا قَرَأَ فَأَنْصِتُواْ
“Dan apabila imam membaca al-Quran, maka diamlah (dengarkan bacaannya).” (Riwayat Muslim)

الَّذِي يَخْفِضُ وَيَرْفَعُ قَبْلَ الْإِمَامِ إنَّمَا نَاصِيَتُهُ بِيَدِ شَيْطَانٍ
“Orang yang tunduk dan bangun mendahului imam bererti dia dikuasai syaitan.” (Riwayat al-Tabarani)

أَمَا يَخْشَى أَحَدُكُمْ إذَا رَفَعَ رَأْسَهُ قَبْلَ الْإِمَامَ أَنْ يُحَوِّلَ اللَّهُ رَأْسَهُ رَأْسَ حِمَارٍ
“Tidakkah kalian takut, apabila kalian mengangkat kepala dan rukuk mahupun sujud mendahului imam, maka Allah jadikan kepala kalian kepala keldai.” (Riwayat al-Bukhari, Muslim dan Abi Daud)

Pemikiran Sempit Umat Moden Mengenai Masjid

Sejak abad ke-14 Masihi, kita menyaksikan pergeseran peranan masjid, iaitu masjid berubah wajah hanya menjadi tempat ibadat fardhu semata-mata, sedangkan muamalatnya lepas terkeluar dari masjid, hal-hal fardhu kifayah tidak diuruskan di masjid lagi. Kenyataan ini berlangsung terus sehingga secara sedar atau tidak sedar, inilah masa kemunduran umat Islam, yang mengakibatkan sempitnya peranan masjid hinga ke abad ini.

Keadaan ini ditokok tambah dengan prilaku sesetengah umat Islam sendiri, apabila berada di masjid bertuhankan Allah dan kalau di luar masjid pula bertuhankan harta, wanita, pangkat dan kuasa. Ada yang juga berfikir kalau mahu berpolitik mesti di luar masjid sahaja, hal ini tidak betul dan menyebabkan umat Islam mundur. Oleh kerana itu, kita harus mengembalikan peranan masjid secara utuh ke arah satu paradigma satu baru, iaitu sebagai tempat ibadat dan muamalat yang berpedoman kepada al-Quran dan al-Sunnah.

Di dalam al-Quran banyak sekali kandungan ayat-ayat tentang ibadat, muamalat, kemasyarakatan, ekonomi, pengadilan, hubungan si kaya dengan si miskin dan lain-lain. Dengan demikian kesungguhan untuk mengembalikan peranan masjid dengan suatu paradigma baru amatlah penting. Fahaman yang keliru terhadap Islam dan bagaimana mengembalikan peranan masjid haruslah dilurus dan dibetulkan sehingga masjid kembali berperanan dalam mengembangkan nilai-nilai duniawi dan ukhrawi serta mampu berperanan sebagai pengendali perubahan sosial, budaya masyarakat.

Masjid Memacu Perpaduan Umat

Masjid adalah tempat membina perpaduan berteraskan al-Quran dan al-Sunnah. Di dalam al-Quran, kata “Masjid” sama ada dalam bentuk tunggal atau jamak diulang penyebutannya sebanyak 28 kali. Apabila ia dicampur dengan perkataan lain seperti saff, bait dan buyut yang dimaksudkan masjid maka jumlah penyebutannya menjadi 46 kali. Hal itu menjadikan masjid berperanan sebagai tempat persatuan umat Islam.

Islam menganjurkan solat di masjid, dengan kata lain solat yang dilakukan dengan berjamaah. Hukum solat berjemaah adalah sunat mua’kkadah (sangat dituntut) dan sangat dipentingkan dalam Islam. Hal ini sekaligus membezakan di antara hubungan Muslim dengan masjid dan hubungan umat Nasrani (Kristian) dengan gereja yang hanya dikunjungi sekali dalam seminggu.

Masjid terikat dalam kehidupan Muslim sehari-hari, jika timbul sifat malas pada seorang Muslim untuk solat berjamaah, saudara-saudaranya akan bertanya dan mencarinya. Apabila terbukti sakit mereka akan menjenguknya dan menziarahinya. Apabila sibuk, mereka akan membantunya. Apabila bermusafir, mereka akan mendoakan keselamatannya. Dan apabila lupa mereka masing-masing akan nasihat-menasihati. Perkara ini menyebabkan masjid menjadi tempat pertemuan umat Islam sehari-hari.
Dalam Islam, masjid tidak pernah dikhususkan hanya untuk bangsa dan taraf sosial tertentu. Semuanya beribadah di dalam masjid tanpa mengira warna kulit, fahaman politik dan mazhab asalkan ia mengikut acuan al-Quran dan Sunnah Nabi. Masjid tidak seperti gereja yang mengkhusukan aliran-aliran tertentu sahaja seperti Katholik, Protestan, Anglican, Orthodoks dan sebagainya. Masjid juga tidak mengira warna kulit seperti amalan gereja yang mengkhususkan untuk orang kulit putih dan orang kulit hitam.
Umat Islam hari ini tidak kurang jumlah besarnya di seluruh dunia, jumlah yang memang boleh mendatangkan kegerunan bagi pihak musuh, lebih-lebih lagi dengan kebangkitan umat Islam di beberapa negara di seluruh dunia. Tetapi oleh kerana kita tidak bersatu padu dalam erti kata yang sebenar, suka mengejek antara satu sama lain kerana berlainan mazhab, maka jadilah kita umat Islam umat yang lemah dan serba serbi kekurangan.

Kita hanya bersatu pada satu-satu ketika sahaja, tidak sepanjang masa. Kepentingan diri telah bertapak dan menetap di hati kita, yang kaya dengan kemewahannya, sedang yang miskin terus-menerus dengan deritanya. Perpaduan kita bermusim hanya terletak di bibir tidak menyerap ke lubuk hati. Kita hanya dapat bernasyid dan berpantun mengenai perpaduan-perpaduan, tetapi tidak mempraktikkan  dalam kehidupan sehari-harian.

Pergilah ke masjid dan solat berjamaah, mudah-mudahan kita tergolong di kalangan mereka yang diberitakan oleh Nabi ﷺ sebagai umatnya yang membawa cahaya benderang di Hari Kiamat:
بَشِّرِ الْمَشَّائِينَ فِي الظُّلَمِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ التَّامِّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
“Sampaikanlah berita gembira kepada orang yang berjalan menembus kegelapan menuju masjid, akan datangnya cahaya yang terang benderang di Hari Kiamat.” (al-Hakim di dalam al-Mustadrak)

0 ulasan:

Catat Ulasan

POPULAR POSTS

RECENT POSTS

    Total Pageviews