Ensiklopedia Dakwah. Lajnah Penyelidikan Dewan Ulamak PAS Selangor

Jumaat, 21 Ogos 2015

5 Tanda Haji Mabrur di Sisi Allah


Ajaran Islam dalam semua aspeknya memiliki hikmah dan tujuan tertentu. Hikmah dan tujuan ini diistilahkan oleh para ulama dengan maqashid syari’ah (tujuan diperintahkan sesuatu  syariat), iaitu berupa maslahat yang dapat  diraih seorang hamba, baik di dunia maupun di akhirat kelak. Sabda Nabi Muhammad saw dalam sebuah hadith al-qudsi;
قَالَ اللَّه؛ أَعْدَدْتُ لِعِبَادِى الصَّالِحِينَ مَا لاَ عَيْنَ رَأَتْ، وَلاَ أُذُنَ سَمِعَتْ، وَلاَ خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ
“Allah berfirman (yang ertinya): Telah Aku siapkan untuk hamba-hamba-Ku yang saleh berupa kenikmatan yang tidak pernah dilihat mata, tidak pernah didengar telinga, dan tidak pernah terdetik di hati manusia.” (riwayat al-Bukhari dan Muslim) 

Untuk kelebihan dalam pelaksanaan ibadah haji secara khusus, Rasulullah saw bersabda;
والْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلاَّ الْجَنَّةُ
“Haji yang mabrur tidak lain pahalanya adalah syurga.” (riwayat al-Bukhari dan Muslim) 

Setiap orang yang pergi untuk menunaikan ibadah haji mencita-citakan haji yang mabrur. Haji mabrur bukanlah sekadar haji yang sah. Mabrur bererti diterima oleh Allah swt, dan sah bererti menggugurkan kewajiban secara hukum syarak kerana sudah lengkap  syarat dan rukunnya. Boleh jadi haji seseorang sah kewajiban berhaji baginya telah gugur secara fekahnya, namun belum tentu hajinya diterima oleh Allah. Jadi, tidak semua yang hajinya sah, akan mendapat kurnia haji yang mabrur. 

Untuk  mengetahui, bagaimana mabrurnya haji seseorang? Apa perbezaan antara haji yang mabrur dengan yang tidak mabrur? Tentunya yang menilai mabrur tidaknya haji seseorang adalah Allah semata-mata. Kita tidak dapat memastikan bahawa haji seseorang adalah haji yang mabrur atau tidak. Para ulama menyebutkan ada tanda-tanda mabrurnya haji, berdasarkan keterangan al-Quran dan al-Hadis, namun itu tidak mampu memberikan kepastian mabrur atau tidaknya haji seseorang. 

Di antara tanda-tanda haji mabrur yang telah disebutkan para ulama adalah: 

1
Harta Yang Halal
Harta yang diguna pakai untuk pergi haji adalah harta yang halal.

Allah tidak menerima suatu amalan yang baik kecuali yang sumbernya datang dari halal, sebagaimana ditegaskan oleh sabda Rasulullah saw;
إِنَّ اللَّهَ طَيِّبٌ لاَ يَقْبَلُ إِلاَّ طَيِّبًا
“Sesungguhnya Allah adalah zat yang Maha baik, tidak menerima (suatu amalan) kecuali yang baik.” (riwayat Muslim) 

Orang yang ingin mabrur hajinya harus memastikan bahawa seluruh harta yang ia pakai untuk haji adalah harta yang halal, terutama mereka yang selama mempersiapkan biaya pelaksanaan ibadah haji tidak lepas dari transaksi yang syubahat dan haram. Sabda Rasulullah saw lagi;
والْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلاَّ الْجَنَّةُ
“Haji mabrur tidak ada balasannya yang lain kecuali syurga.” (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Justeru, haji mabrur adalah ibadah yang ikhlas kerana iman dan taqwa yang dipersembahkan ke hadirat Allah semurni-murninya, bersih dari unsur-unsur duniawi. Haji mabrur tentulah bukan kerana kepentingan niaga, politik dan kebanggaan. 

2
Hati Yang Ikhlas
Amalan-amalan selama pelaksanaan ibadah haji dilakukan dengan ikhlas dan baik, sesuai dengan tuntunan Rasulullah saw.

Penuhi rukun-rukun dan kewajibannya yang mesti dijalankan, dan semua larangan yang perlu ditinggalkan. Jika terjadi kesalahan dalam ibadah haji tersebut, maka hendaknya segera melakukan tebusannya dengan membayar Dam yang telah ditentukan. Di samping itu, haji yang mabrur juga perlu memperhatikan keikhlasan hati, seiring dengan kemajuan zaman yang semakin sukar untuk menjaga keikhlasan dalam  beribadah. Mari merenungkan perkataan Syuraih al-Qadhi;
الحاج قليل، والركبان كثير، ما أكثر من يعمل الخير ولكن ما أقل الذين يريدون وجهه
“Yang (benar-benar) berhaji sedikit, meski jamaah haji banyak. Alangkah banyak orang yang berbuat baik, tetapi alangkah sedikit yang ikhlas kerana Allah dalam perbuatan baik tersebut.”  (Lathaiful Ma’arif fima li Mawasimil ‘Am Minal Wazhaif 1/68). 

3
Amalan Berganda
Hajinya dipenuhi dengan banyak amalan baik, seperti zikir, solat di Masjid al-Haram, membaca al-Qur’an dan membantu teman seperjalanan.

Ibnu Rajab berkata (Lathaiful Ma’arif 1/67);
وإنما يكون مبروراً باجتماع أمرين فيه؛ أحدهما: الإتيان فيه بأعمال البر، والأخر: إجتناب أفعال الأثم فيه
“Dan adalah haji mabrur itu terkumpulnya dua perkara di dalamnya, iaitu (1) amalan-amalan kebajikan, serta (2) menghindarkan diri dari perbuatan dosa.” 

Di antara amalan khusus yang disyariatkan untuk meraih haji mabrur adalah bersedekah dan berkata-kata baik selama haji. Rasulullah saw pernah ditanya tentang maksud haji mabrur, maka baginda menjawab;
إِطْعَامُ الطَّعَامِ وَطِيبُ الْكَلاَمِ
“Memberi makan dan berkata-kata dengan baik.” (riwayat al-Baihaqi dan al-Hakim) 

4
Menghindari Keji & Dosa
Tidak berbuat dosa dan maksiat serta kemungkaran selama dalam pelaksanaan Ibadah Haji.

Maksiat dilarang dalam agama kita, dalam semua kondisi, situasi dan lokasi. Dalam kondisi ihram, larangan tersebut menjadi lebih tegas dan jika dilanggar, maka haji mabrur yang diimpikan akan tercicir. Di antara yang dilarang selama pelaksanaan ibadah haji adalah rafats, fusuq dan jidal. Allah berfirman dalam al-Qur’an Surah al-Baqarah ayat 197;
الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ
“(Musim) haji adalah beberapa bulan yang diketahui, barang siapa yang menetapkan niatnya dalam bulan-bulan itu untuk mengerjakan haji, maka tidak boleh rafats, fusuq dan berbantah-bantahan selama mengerjakan haji.” 

Nabi Muhammad saw bersabda;
مَنْ حَجَّ فَلَمْ يَرْفُثْ وَلَمْ يَفْسُقْ رَجَعَ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ
“Barang siapa yang haji dan ia tidak rafats dan tidak fusuq, ia akan kembali pada keadaannya saat dilahirkan ibunya.” (riwayat Muslim dan Ahmad) 

Menurut Imam al-Ghazali (Ihya Ulumiddin 1/261); 
  1. Rafats adalah semua bentuk kekejian dan perkara yang tidak berguna. Termasuk di dalamnya bersenggama, bercumbu atau membicarakannya, meskipun dengan pasangan sendiri selama ihram.
  2. Fusuq adalah keluar dari ketaatan kepada Allah, apapun bentuknya. Dengan kata lain, segala bentuk maksiat adalah fusuq yang dimaksudkan dalam hadis di atas.
  3. Jidal adalah berbalah dan berbantah-bantahan secara berlebihan yang menimbulkan emosional amarah. Ketiga-tiga hal ini dilarang selama ihram. 
Adapun di luar waktu ihram, bersenggama (berjimak) dengan pasangan kembali diperbolehkan, sedangkan larangan yang lain tetap tidak boleh. Demikian juga, orang yang ingin hajinya mabrur harus meninggalkan semua bentuk dosa selama perjalanan ibadah haji, baik berupa syirik, bid’ah mahupun maksiat. 

5
Lebih Baik Dari Sebelumnya
Setelah kembali dari ibadah haji, amal ibadahnya serta akhlaknya menjadi lebih baik dari yang sebelumnya.

Salah satu tanda diterimanya amal seseorang di sisi Allah adalah diberikan taufik dan hidayah untuk melakukan kebaikan lagi setelah amalan tersebut. Sebaliknya, jika setelah beramal saleh melakukan perbuatan buruk, maka itu adalah tanda bahwa Allah tidak menerima amalannya. Ibadah haji adalah ibarat kehidupan di sebuah madrasah. Selama kurang lebih satu bulan para jamaah haji disibukkan oleh berbagai ibadah dan pendekatan diri kepada Allah. Bertaubat setelah melaksanakan haji, berubah menjadi lebih baik, memiliki hati yang lebih lembut dan bersih, ilmu dan amal lebih mantap dan benar, kemudian istiqamahlah di atas kebaikan itu adalah salah satu tanda haji yang mabrur.

Orang yang hajinya mabrur menjadikan ibadah haji sebagai titik tolak untuk membuka lembaran baru dalam menggapai redha Allah. Al-Hasan al-Basri mengatakan;
الحجُ المبرور، أن تعودَ زاهدًا في الدنيا، راغبًا في الآخرة
“Haji mabrur adalah pulang dalam keadaan zuhud terhadap dunia dan mencintai akhirat.” Beliau juga mengatakan, “Tandanya adalah meninggalkan perbuatan-perbuatan buruk yang dilakukan sebelum haji.” (Lathaiful Ma’arif 1/67). 

Ibnu Hajar al-Haitami turut mengatakan (maksudnya), “Dikatakan bahawa tanda diterimanya haji adalah meninggalkan maksiat yang dahulu dilakukan, menggantikan teman-teman yang buruk menjadi teman-teman yang baik, dan mengganti majlis kelalaian menjadi majlis zikir dan kesedaran.” (Qutul Qulub 2/44) 

Wahai saudaraku sekalian, yang menilai mabrur tidaknya haji seseorang hanyalah Allah semata-mata. Para ulama hanya menjelaskan tanda-tandanya sesuai dengan ilmu yang telah Allah berikan kepada mereka. Jika tanda-tanda ini ada dalam ibadah haji kita, maka hendaknya kita bersyukur di atas taufik dan hidayah dari Allah, dan teruslah berdoa agar ibadah kita dapat diterima di sepanjang hayat kita. Adapun jika tanda-tanda itu tidak ada, maka kita harus berhati -hati dan  perbanyakkan istighfar dan memperbaiki amalan kita. 

Berdoalah kepada mereka yang menunaikan haji sebagaimana doa yang telah diajarkan oleh Ibnu Mas’ud dan Ibnu ‘Umar;
اللهم اجعله حجا مبرورا و سعيا مشكورا و ذنبا مغفورا
“Ya Allah kurniakanlah kepada mereka haji yang mabrur, usaha yang disyukuri dan dosa yang diampuni.” 

Ya Allah terimalah amalan serta ibadah kami. Jadikan haji kami Ya Allah haji yang mabrur untuk berharap janji berupa syurga-Mu yang telah Engkau janjikan. Amiin Yaa Rabbal ‘Aalamiin.

Biodata Penulis

Ustaz Sihabuddin Muhaemin (USM). Kritik dan saranan yang membina sangat dialu-alukan. SMS (012-6653988) atau layari laman facebook USM - Sihabuddin Muhaemin

0 ulasan:

Catat Ulasan

POPULAR POSTS

RECENT POSTS

    Total Pageviews